Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand POLITICA COOKIES
Cum combatem anemia feriprivă, denumită și carența de fier în organism
Luni, 10 Februarie 2014
Organizația Mondială a Sănătății clasează anemia feriprivă pe locul trei între carenţele nutriţionale, după carenţa calorică şi avitaminoza A.

Anemia feriprivă sau carenţa de fier duce fie la o scădere a cantităţii de hemoglobină, fie la o scădere a numărului de globule roșii. Aceasta poate fi cauzată de o alimentaţie deficitară sau de pierderea cronică de sânge în diferite boli. De exemplu, ulcerocolita hemoragică, tumori ale colonului, flux menstrual abundent, ș.a.

Fierul intră în compoziţia hemoglobinei din eritrocite, celulele sângelui care transportă oxigenul către ţesuturi. În caz de anemie, transportul de oxigen este deficitar, de aceea apar simptome ca: oboseala, paloarea tegumentelor, palpitații, creşterea frecvenţei cardiace, pierderea poftei de mâncare, mai ales la copii,ș.a.

Ce avem de făcut dacă suntem diagnosticaţi cu anemie feriprivă?

Atenţie la ce avem în meniu!

În alimente, fierul se găsește sub două forme : Fe hemic (în produsele de origine animală: carne, ficat de pui, pește), ușor absorbit în sistem și Fe non hemic ( în produsele vegetale linte, fasole, cereale integrale ) care este mai greu de asimilat de către organism.

Iată cateva sfaturi pentru a îmbunatăți cantitatea de fier din organism:

În primul rand, nu luați suplimente de Fe fără acordul medicului. Excesul de Fe este la fel de nociv pentru organism, producând depuneri care pot afecta ficatul, inima și chiar activitatea celulelor imune.

Melasa este o sursă bună de Fe și vitamine B. Se poate lua câte o linguriță de două ori pe zi.

Consumați cu prudență alimentele care conțin acid oxalic (caju, ciocolata, cacao). Acidul oxalic intervine în absorţia fierului.

Evitați expunerea la plumb și alte metale toxice.

Fiţi atenţi la cosumul de bomboane, înghetaţă sau băuturi racoritoare. Aditivi din aceste alimente intervin în absorţia fierului. Reduceţi consumul de cafea sau ceai verde.

Nu luati în acelaşi timp cu suplimentele de fier pe cele care conțin calciu, zinc sau antiacide. Scad absorţia fierului.

Plante benefice în anemia feriprivă sunt: lucerna, păpădia, urzica, traista ciobanului, ștevia galbenă.

Este important să ştim că în anemia feriprivă, carenţa de fier va dispărea dacă este înlaturată cauza.

Aveţi grijă de sănătatea dumneavoastră, vă sfătuieşte cu drag dr. Iren Alexoi.

Următoarea ediție a emisiunii "Tableta de Sănătate" se difuzează în premieră pe TVR3 joi 13.02.2014 la ora 21.30 (cu reluare vineri 14.02.2014 la ora 11.00) iar pe TVR Timișoara sâmbătă 15.02.2014 la ora 19.30 (cu reluare duminică 16.02.2014 la ora 10.30).

  • 21:30
    Telejurnal regional
  • 22:00
    Preluare TVR3
  • 11:00
    Editia de vest
  • 12:00
    Magazin minorităţi
  • 12:30
    Ora regiunii
  • 13:30
    Vorbe din mers
  • 14:00
    Descoperă vestul
  • 16:00
    Cap de afiş
  • 17:00
    Telejurnal regional TVR 3
  • 18:00
    Telejurnal regional
  • 18:30
    Ediţia de vest
  • 19:30
    Magazin minorităţi
  • 20:00
    Ora regiunii
  • 21:00
    Doza de risc
  • 21:30
    Telejurnal regional
  • 22:00
    Preluare TVR3